Sunday, December 13, 2009

K U C I N G


Kucing (Jawi:کوچيڠ ) dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar Afrika, Felis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.

Kucing yang keturunannya berdaftar secara rasmi dipanggil kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing; kucing yang mempunyai baka campuran dirujuk sebagai bulu-panjang bela jinak dan bulu-pendek bela jinak.

Terdapat pelbagai baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka adalah pemangsa yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribu spesies haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil. Hubungan manusia dan kucing menyebabkan kucing dipuja di dalam dongeng dan legenda dari beberapa bangsa, contohnya Mesir Purba, Viking dan juga Cina.

Sumber: Wikipedia


kucing BUKAN binatang yg menakotkan dan juga menggelikan~

sy sgt pelik bila ade sesetengah manusia yang sgt takot dan sgt geli apabila melihat kucing sehinggakan mengjerit2 xtahu pasal.. padahal kucing 2 xbuat papepun kt diorang..paling tidak pun kucing 2 menggesel2 mintak makanan je..dah 2 sifat dia apabila kelaparan..jgn la ketakotan kuncing 2 xkan gigit dan cakar anda tanpa sebab pun..

orite..pade sesape yg x suke kucing 2 jgn la sesekali anda mendera kucing..xsuke taw~

try la bace cite: http://ofcatsandkucing.blogspot.com/2009/11/instinct-of-mother.html ..sedey


No comments:

Post a Comment